A continuación se muestran imágenes de la "GRAN MARCHA POR EL TERRITORIO, LA IDENTIDAD Y LA CULTURA" presentada al SIREJ y Museo Guaraní por Miguel Valdivia, Secretario del Parlamento de las Naciones Indígenas de Amazonia, Oriente y Chaco. Valdivia también participó como estudiante en un programa virtual “Derechos indígenas y justicia ambiental en Bolivia”. El programa se ofreció en línea durante el verano debido a la pandemia a través de GEO, Global Engagement Oregon de la Universidad de Oregon. Valdiva marcha con la gente mientras comparte noticias de la marcha mientras se dirigen a Santa Cruz de la Sierra, Bolivia. “En bosques destruidos y fragmentados, la caza ya no es posible; nuestros ríos se secan y no hay peces; la fruta del bosque es cada vez más escasa en territorios indígenas y áreas protegidas. Por otro lado, todos estamos sufriendo cambios ambientales bruscos, mucho frío, altas temperaturas, lluvias torrenciales, aumento de los vientos huracanados y, en poco tiempo, será peor, con sequías y luego inundaciones; por todas estas situaciones, participamos en “LA GRAN MARCHA POR EL TERRITORIO, LA IDENTIDAD Y LA CULTURA” y la creación del “PARLAMENTO DE NACIONES PUEBLOS INDÍGENAS DE LA AMAZONIA, ORIENTE Y CHACO DE BOLIVIA”. Hoy necesitamos todo el apoyo de los jóvenes personas como nosotros, la solidaridad de la población con los niños, las mujeres, los adultos mayores de la generación de los 90 del siglo pasado que marcharon por "Dignidad y Territorio" y que ahora forman parte de "LA GRAN MARCHA POR EL TERRITORIO, LA IDENTIDAD Y CULTURA" Créditos de las fotos y Descripciones: Miguel Valdivia
Editado por Museo Guaraní y SIREJ -- Photos Credits and Descriptions: Miguel Valdivia Edited by Guaraní Museum and SIREJ
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Below are images from the "THE GREAT MARCH FOR THE TERRITORY, IDENTITY AND CULTURE" submitted to SIREJ and Guaraní Museum by Miguel Valdivia, Secretary of the Parliament of Indigenous Nations of Amazonia, Oriente, and Chaco. Valdivia also participated as a student in a virtual program “Indigenous Rights and Environmental Justice in Bolivia”. The program was offered online over the summer due to the pandemic through University of Oregon’s GEO, Global Engagement Oregon. Valdiva is marching with the people while sharing news of the march as they make their way to Santa Cruz de la Sierra, Bolivia. “In destroyed and fragmented forests, hunting is no longer possible; our rivers run dry and there are no fish; forest fruit is increasingly scarce in indigenous territories and protected areas. On the other hand, we are all suffering from sudden environmental changes, very cold, high temperatures, torrential rains, increased hurricane force winds and, in a short time, it will be worse, with drought and then floods; for all these situations, we participated in "THE GREAT MARCH FOR THE TERRITORY, IDENTITY AND CULTURE" and the creation of the "PARLIAMENT OF NATIONS INDIGENOUS PEOPLE OF THE AMAZON, EAST AND CHACO OF BOLIVIA ”. Today we need all the support of young people like us, the solidarity of the population with children, women, older adults of the generation of the 90s of the last century who marched for "Dignity and Territory" and who are now part of " THE GREAT MARCH FOR THE TERRITORY, IDENTITY AND CULTURE " Créditos de las foto y Descripciones: Miguel Valdivia, Editado por Museo Guaraní y SIREJ // Photos Credits and Descriptions: Miguel Valdivia, Edited by Guaraní Museum and SIREJ
A la opinión pública: Nacional e Internacional CREACIÓN DEL PARLAMENTO DE LAS NACIONES INDÍGENAS DE AMAZONÍA, ORIENTE Y CHACOLas naciones y pueblos indígenas de Bolivia iniciaron su lucha para lograr el reconocimiento de sus derechos en 1980, décadadedicada el desarrollo de su plataforma de demandas llevada adelante, con plena autonomía, por su organización matriz laCIDOB, hoy Confederación de Pueblos Indígenas de Bolivia. Los Pueblos Indígenas de Amazonía, Oriente y Chaco, lucharon durante 31 años por sus derechos. Desde la 1ra MarchaIndígena por “El Territorio y la Dignidad”, y sucesivas marchas que concluyeron con la aprobación de normas legales, tales como: Modificación a la Constitución Política del Estado, 1994, Ley INRA, Ley FORESTAL, modificación de la Ley deParticipación Popular, la Ley Electoral y de Partidos Políticos, el reconocimiento como idiomas oficiales de Bolivia de las lenguasnativas, la Asamblea Constituyente y la Nueva Costitución Política del Estado, la Ley de Autonomías, e incluso la anulación de la ley de construcción de la carretera por el corazón del TIPNIS. Sin embargo, la situación de los pueblos y comunidades indígenas que habitan los bosques, día que pasa empeora. En la actualidad, las 34 naciones de Amazonía, Oriente y Chaco, no nos sentimos incluidos, ni representados en el Órgano Legislativo del Estado Pluri Nacional; por el contrario, nuestras luchas y demandas terminaron beneficiando a otros sectores,que hoy avasallan nuestros territorios, incendian nuestros bosques, y fracturan nuestras organizaciones e identidadesculturales. El avasallamiento a nuestros territorios tradicionales se expresa en la ocupación y explotación de los bosques y recursos de vida, la colonización y dominación cultural y educativa, la marginación de servicios de salud y el acceso a recursos económicos para la gestión de nuestros territorios reconocidos por el Estado Nacional, saneados y titulados, en la exclusión de los procesos de participación política y toma de decisiones sobre nuestro destino, en la violación sistemática de nuestros derechos culturales y territoriales, en especial de acceso y control de recursos naturales, consulta previa informada sobre proyectos camineros, ganaderos, agroindustriales, concesiones mineras en nuestros territorios, afectando fuertementenuestra libre determinación y autonomía. El conjunto de demandas históricas, planteados como derechos en el Proyecto de Ley Indígena elaborado por la CIDOB, comonuestra carta de derechos, fue rechazada por el Congreso Nacional en 1993, momento en que las naciones de pueblos indígenas decidieron fortalecer su unidad para obtener logros progresivos en las legislaciones mencionadas, hasta laAsamblea Constituyente y la Constitucíón Política del Estado de 2009. Constatamos en la práctica que los avances jurídicos han quedado en el papel ante las debilidades del Estado Plurinacional en su caracter de Estado de Derecho. Ejemplos claros de la vulneración a la que hoy nos encontramos sometidos es el elavasallamiento continuo y permanente a nuestros territorios y la destrucción de nuestros bosques, la colonización cultural cada vez más intensa, la exclusión en espacios de toma de decisiones políticas y sociales sobre nuestro futuro y sobre el futuro de Bolivia, así como la vulneración a la libre determinación de nuestras naciones. Ante ello, volvemos a marchar, en un momento de refundación soberana y autónoma de la unidad de las naciones pueblos indígenas de Bolivia, para lograr avances significativos y reales en el ejercicio de nuestros derechos reconocidos por el conjunto de naciones del mundo y en la búsqueda de la verdadera participación democrática, social y política en el EstadoPlurinacional e intercultural. El Parlamento de Naciones de Pueblos Indígenas de Bolivia se constituye como espacio legislativo propio, en virtud a la “Declaración de Naciones Unidas sobre los Derechos Indígenas” (13-9-2007), homologado por Ley 3760/7-11-2007, en losArtículos:
Exigimos a Naciones Unidas, a los organismos de cooperación internacional, al propio Estado Plurinacional de Bolivia, a losgobiernos nacionales, departamentales, municipales, y a la población en general, que respeten y hagan respetar nuestros derechos de libre determinación en nuestros territorios; no buscamos ninguna división, por el contrario, marchamos y luchamos por la unidad, por el respeto a todas las formas de vida, el cuidado de los bosques que son fuentes de vida, agua dulce y oxígeno, lo hacemos en el convencimiento y ejercicio del Artículo 2 de la CPE, que establece “Dada la existencia precolonial de las naciones y pueblos indígena originario campesinos y su dominio ancestral sobre sus territorios, segarantiza su libre determinación en el marco de la unidad del Estado, que consiste en su derecho a la autonomía, alautogobierno, a su cultura, al reconocimiento de sus instituciones y a la consolidación de sus entidades territoriales, conforme a esta Constitución y la ley.” Los mandatos del Parlamento de Naciones Indígenas de Amazonía, Oriente y Chaco, se sustentan en los Art. 31, 32 y 33 de la Ley 3760 (Declaración de Naciones Unidas sobre Derechos Indígenas, 2007), que a la letra establece: Artículo 31 Los pueblos indígenas tienen derecho a mantener, controlar, proteger y desarrollar su patrimonio cultural, susconocimientos tradicionales, sus expresiones culturales tradicionales y las manifestaciones de sus ciencias, tecnologíasy culturas, comprendidos los recursos humanos y genéticos, las semillas, las medicinas, el conocimiento de las propiedades de la fauna y la flora, las tradiciones orales, las literaturas, los diseños, los deportes y juegos tradicionales, y las artes visuales e interpretativas. También tienen derecho a mantener, controlar, proteger y desarrollar su propiedad intelectual de dicho patrimonio cultural, sus conocimientos tradicionales y sus expresiones culturales tradicionales. Artículo 32 1. Los pueblos indígenas tienen derecho a determinar y elaborar las prioridades y estrategias para el desarrollo o lautilización de sus tierras o territorios y otros recursos. Artículo 33 1. Los pueblos indígenas tienen derecho a determinar su propia identidad o pertenencia conforme a sus costumbres y tradiciones. Ello no menoscaba el derecho de las personas indígenas a obtener la ciudadanía de los Estados en que viven. 2. Los pueblos indígenas tienen derecho a determinar las estructuras y a elegir la composición de sus instituciones deconformidad con sus propios procedimientos. Finalmente, declaramos que nuestras acciones son independientes, autónomas y soberanas, no tiene filiación política alguna. Agradecemos la solidaridad de todos quienes se manifiestan voluntariamente y apoyan nuestra causa, pero al mismo tiempo solicitamos abstenerse a las entidades gubernamentales nacional, departamentales, municipales, partidos políticos decualquier índole, movimientos cívicos, ONGs, empresas y grupos de intereses corporativos, de hacer causa de nuestro movimiento. Solicitlamos respeten nuestra libre determinación, nuestra autonomía, nuestros derechos culturales yterritoriales, por eso les pedimos públicamente a corto plazo:
Trinidad-Santa Cruz, 1 de septiembre de 2021 Aprobado en la Sesión del Parlamento de Naciones Indígenas de la Amazonía, Oriente y Chaco de Bolivia, en la ciudad deAscensión de Guarayos, el 8 de septiembre del 2021 PARLAMENTO DE NACIONES INDÍGENAS DE LA AMAZONIA, ORIENTE Y CHACO DE BOLIVIA RESOLUCIÓN No. 001/2021 Basándonos en la CPE, Art. 2,7,11;numeral 3,402,109;numeral 1. RESUELVE: Art. 1. Se ratifica la creación del “Parlamento de Naciones Indígenas de la Amazonía, Oriente y Chaco de Bolivia, realizando la primera sesión. Art. 2. Se eligió por unanimidad al hermano, Marcial Fabricano Noe, con C.I. 1732271 Beni, como vocero del Parlamento deNaciones y Pueblos Indígenas de la Amazonía, Oriente, y Chaco de Bolivia. Art. 3. Se procede la continuación de la Marcha hasta la ciudad de Santa Cruz, partiendo el día de mañana. Art. 4. La estructuraorganizativa serán discutidas en la siguiente sesión. Es dado en el Municipio de Ascensión de Guarayos, a los 8 días del mes de Septiembre de 2021. Firmado Maria Yraiyigra Secretaria Miguel Angel Valdivia Zarco Secretario ENGLISH Translation: To public opinion : National and International CREATION OF THE PARLIAMENT OF THE INDIGENOUS NATIONS OF AMAZONIA, ORIENTE AND CHACO The nations and indigenous peoples of Bolivia began their struggle to achieve the recognition of their rights in 1980, a decade dedicated to the development of their platform of demands carried out, with full autonomy, by their parent organization CIDOB, today the Confederation of Indigenous Peoples of Bolivia. The Indigenous Peoples of the Amazon, Oriente and Chaco fought for 31 years for their rights. Since the 1st Indigenous March for "Territory and Dignity", and successive marches that concluded with the adoption of legal norms, such as: Modification to the Political Constitution of the State, 1994, INRA Law, FORESTRY Law, modification of the Law of Popular Participation, the Electoral Law and Political Parties, recognition as official languages of Bolivia of the native languages, the Constituent Assembly and the New Political Constitution of the State, the Law of Autonomies, and even the annulment of the law of construction of the road by the heart of the TIPNIS. However, the situation of the indigenous peoples and communities that inhabit the forests, worsens each day that passes. At present, the 34 nations of Amazonia, Oriente and Chaco, do not feel included, nor represented in the Legislative Organ of the Plurinational State; by the contrario, our struggles and demands ended up benefiting other sectors, which today overwhelm our territories, burn our forests, and fracture our organizations and cultural identities. The subjugation of our traditional territories is expressed in the occupation and exploitation of forests and life resources, colonization and cultural and educational domination, the marginalization of health services and access to economic resources for the management of our territories recognized by the National State, healthy and titled, in the exclusion of participation processes politics and decision-making about our destiny, in the systematic violation of our cultural and territorial rights, especially of access and control of natural resources, prior informed consultation on road projects, livestock, agro-industrial, mining concessions in our territories, strongly affecting our self-determination and autonomy. The set of historical demands, raised as rights in the Indigenous Bill prepared by the CIDOB, as our bill of rights, was rejected by the National Congress in 1993, at which time the nations of indigenous peoples decided to strengthen their unity to obtain progressive achievements in the aforementioned legislations, up to the Constituent Assembly and the 2009 State Political Constitution. We find in practice that legal advances have remained on paper illustrating the weaknesses of the Plurinational State in its character as the rule of law. Clear examples of the violation to which we are subjected today are the continuous and permanent subjugation of our territories and the destruction of our forests, the increasingly intense cultural colonization, the exclusion in spaces of political and social decision-making about our future and about the future of Bolivia, as well as the violation of the self-determination of our nations. In view of this, we are once again marching, at a time of sovereign and autonomous refoundation of the unity of the indigenous peoples of Bolivia, to achieve significant and real progress in the exercise of our rights recognized by all the nations of the world and in the search for true democratic, social and political participation in the Plurinational State and intercultural. The Parliament of Nations of Indigenous Peoples of Bolivia is constituted as its own legislative space, by virtue of the "United Nations Declaration on Indigenous Rights" (13-9-2007), approved by Law 3760/7-11-2007, in the Articles:
In the full exercise of these rights, the Parliament of Indigenous Nations of Amazonia, Oriente and Chaco, will develop its own laws and public policies in the field of territories and indigenous communities titled and traditional, as well as control and demand to the Bolivian State, to achieve the effective and real exercise of the rights of the nations and indigenous peoples of Bolivia established in the Political Constitution of the State; as well as the full exercise of direct democracy, as established in Art. 11 constitutional, in numeral 3 "Community, by means of the election, appointment or nomination of authorities and representatives by norms and procedures of the nations and indigenous peoples original peasants, among others, in accordance with Law." We demand the United Nations, the international cooperation organizations, the Plurinational State of Bolivia itself, the national, departmental, municipal governments, and the population in general, to respect and enforce our rights of self-determination in our areas; we do not seek any division, on the contrary, we march and fight for unity, for respect for all forms of life, the care of forests that are sources of life, fresh water and oxygen, we do so in the conviction and exercise of Article 2 of the EPE, which establishes: "Given the pre-colonial existence of the nations and indigenous peoples original peasants and their ancestral dominion over their territories, their free freedom is guaranteed. Determination within the framework of the unity of the State, which consists in its right to autonomy, to self-government, to its culture, to the recognition of its institutions and to the consolidation of its territorial entities, in accordance with this Constitution and the law." The mandates of the Parliament of Indigenous Nations of Amazonia, Oriente and Chaco, are based on the Art. 31, 32 and 33 of Law 3760 (United Nations Declaration on Indigenous Rights, 2007), which establishes: Article 31 Indigenous peoples have the right to maintain, control, protect and develop their cultural heritage, traditional knowledge, traditional cultural expressions and manifestations of their sciences, technologies and cultures, including human and genetic resources, seeds, medicines, knowledge of the properties of fauna and flora, oral traditions, literatures , designs, traditional sports and games, and visual and performing arts. They also have theright to maintain, control, protect and develop their intellectual property of such culturalheritage, traditional knowledge and traditional cultural expressions. Article 32 1. Indigenous peoples have the right to determine and develop priorities and strategies for the development or use of their lands or territories and other resources. Article 33 1.Indigenous peoples have the right to determine their own identity or membership in accordance with their customs and traditions. This does not prejudice the right of indigenous persons to obtain citizenship of the States in which they live. 2.Indigenous peoples have the right to determine structures and to choose the composition of their institutions in accordance with their own procedures. Finally, we declare that our actions are independent, autonomous and sovereign, they have no political affiliation whatsoever. We appreciate the solidarity of all those who voluntarily demonstrate and support our cause, but at the same time we ask to refrain from national, departmental, municipal government entities, political parties of any kind, civic movements, NGOs, companies and corporate interest groups, from making cause of our movement. We ask you to respect our self-determination, our autonomy, our cultural and territorial rights, which is why we publicly ask you in the short term:
Trinidad-Santa Cruz, September 1, 2021 Approved at the Session of the Parliament of Indigenous Nations of the Amazon, East and Chaco of Bolivia, in the city of Ascension of Guarayos, on September 8, 2021 --- PARLIAMENT OF INDIGENOUS NATIONS OF THE AMAZON, EAST AND CHACO OF BOLIVIA RESOLUTION No. 001/2021 Based on the EPE, Art. 2,7,11; numeral 3,402,109; numeral 1. RESOLVES: Article 1. The creation of the "Parliament of Indigenous Nations of the Amazon, East and Chaco of Bolivia, holding the first session. Article 2. The brother, Marcial Fabricano Noe, was unanimously elected with C.I. 1732271 Beni, as speaker of the Parliament of Nations and Indigenous Peoples of the Amazon, East, and Chaco of Bolivia. Article 3. The continuation of the March to the city of Santa Cruz is continued, starting tomorrow. Art. 4. The organisational structure will be discussed at the next session. It is given in the Municipality of Ascension of Guarayos, on the 8th day of the month of September 2021. Signed Maria Yraiyigra - Secretary Miguel Angel Valdivia Zarco - Secretary LA OTRA IMAGEN DE LA MARCHA Los Estudiantes por los Derechos Indígenas y la Justicia Ambiental (CDIJA) y el Museo Guaraní, vemos en nuestras comunidades y territorios, la invasión de agroindustriales, ganaderos e interculturales, que nos afectan con: los desmontes, los incendios forestales y la destrucción de los bosques. Estos daños a los ecosistemas y la biodiversidad, son causadas por las políticas de los gobiernos de E. Morales, Y. Añez y el actual presidente L. Arce, y ninguno de ellos, abroga las leyes y decretos incendiarios, y las consecuencias las pagan nuestras familias y la población de toda Bolivia. En los bosques destruidos y fragmentados, la cacería ya no es posible; nuestros ríos se secan y no hay peces; la fruta de losbosques es cada vez más escasa en los territorios indígenas y las áreas protegidas. Por otro lado, todos estamos sufriendo losbruscos cambios ambientales, mucho frio, altas temperaturas, lluvias torrenciales, incremento de vientos huracanados y, en poco tiempo será peor, con la sequía y luego las inundaciones; por todas estas situaciones, participamos en “LA GRANMARCHA POR EL TERRITORIO, IDENTIDAD Y CULTURA” y la creación del “PARLAMENTO DE NACIONES INDÍGENAS DE LA AMAZONÍA, ORIENTE Y CHACO DE BOLIVIA”. Hoy necesitamos todo el apoyo de jóvenes como nosotros, la solidaridad de la población con niños, niñas, mujeres, adultos mayores de la generación de los 90 del siglo pasado que marcharon por la “Dignidad y el Territorio” y que ahora son parte de “LA GRAN MARCHA POR EL TERRITORIO, IDENTIDAD Y CULTURA” Agradecemos de antemano, que nos hagan llegar vituallas, leche, alimentos, materiales de higiene, jaboncillo, crema dental, cepillos, camping, algunas sábanas, ropa para abrigo, a la siguiente dirección: Av. Marcelo Terceros Banzer, No 7, entre Las Liras y Las Pavas, 3er. anillo externo, frente al zoológico De igual modo a quienes están en posibilidad y quieran colaborar con recursos económicos, pueden depositar en la siguiente Cuenta Corriente N° 337743153 Banco Fassil, a nombre de: Varinia Tapia C.I. 9588512 SC o Mónica Guzmán C.I. 8186888 SC. El apoyo de Uds. evitará que la marcha sea manoseada y cuestionada, y sobre todo podremos decir en voz alta:no queremos el apoyo de los que destruyen los bosques, invaden nuestros territorios, no respetan los derechos indígenas, ni los derechos dela madre tierra y después dicen que nos apoyan. Muchas Gracias! CDIJA-MUSEO GUARANI ENGLISH Translation: Students for Indigenous Rights and Environmental Justice (SIREJ) and the Guaraní Museum, we see in our communities and territories, the invasion of agro-industrial, livestock and intercultural, which affect us with: clearing, forest fires and the destruction of the forests. These damages to ecosystems and biodiversity are caused by the policies of the governments of E. Morales, Y. Añez and the current president L. Arce, and none of them repeal the laws and incendiary decrees, and the consequences are paid by our families and the population of all Bolivia. In destroyed and fragmented forests, hunting is no longer possible; our rivers run dry and there are no fish; forest fruit is increasingly scarce in indigenous territories and protected areas. On the other hand, we are all suffering from sudden environmental changes, very cold, high temperatures, torrential rains, increased hurricane force winds and, in a short time, it will be worse, with drought and then floods; for all these situations, we participated in "THE GREAT MARCH FOR THE TERRITORY, IDENTITY AND CULTURE" and the creation of the "PARLIAMENT OF NATIONS INDIGENOUS PEOPLE OF THE AMAZON, EAST AND CHACO OF BOLIVIA ”. Today we need all the support of young people like us, the solidarity of the population with children, women, older adults of the generation of the 90s of the last century who marched for "Dignity and Territory" and who are now part of " THE GREAT MARCH FOR THE TERRITORY, IDENTITY AND CULTURE " We appreciate in advance that you send us supplies, milk, food, hygiene materials, soap, toothpaste, brushes, camping, some sheets, warm clothes, to the following address: Av. Marcelo Terceros Banzer, No 7, between Las Liras and Las Pavas, 3er. outer ring, in front of the zoo Agradecemos de antemano, que nos hagan llegar vituallas, leche, alimentos, materiales de higiene, jaboncillo, crema dental,cepillos, camping, algunas sábanas, ropa para abrigo, a la siguiente dirección: Av. Marcelo Terceros Banzer, No 7, entre Las Liras y Las Pavas, 3er. anillo externo, frente al zoológico In the same way, those who are able to and want to collaborate with economic resources, can make gifts to the following Current Account No. 337743153 Banco Fassil, in the name of: Varinia Tapia C.I. 9588512 SC or Mónica Guzmán C.I. 8186888 SC. Your support will prevent the march from being forgotten and delegitimized , and above all we will be able to say out loud: we do not want the support of those who destroy the forests, invade our territories, do not respect indigenous rights, nor the rights of Mother Earth and we have your support. Thank you, SIREJ-GUARANI MUSEUM
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SIREJOur mission is to work collaboratively with indigenous communities in Bolivia, both in person and remotely, to support indigenous rights, environmental justice, gender empowerment, sustainability and autonomy. Through doing so, we will support and uphold sustainable life-ways and communities, gender empowerment and equality, environmental protection, and indigenous rights and autonomy. Archives
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